В търсене на изгубения храм

 

Камбоджа е едно от малкото места в света, където човек може да открие изгубени храмове, обрасли в забвението на коренища и дървета. Сред обширните руини на Banteay Chhmar в отдалечените части на северозападна Камбоджа човек може да се почувства  като Индиана Джоунс или Лара Крофт поне за ден. Руините заемат пространство, оградено от масивна стена с размери 250 м. на 190 м., около която има ров с ширина 50 метра. Храмът е построен в края на 12 век и в момента е в доста окаяно състояние-с рухнали кули и разпръснати каменни блокове, а растителността на джунглата е завладяла почти всичко, така че е трудно да се види общия план на някогашния храм.

В предната част се намира дълго и тясно централно светилище с размери 170м. x 40м. със свързани помежду си галерии и кули. На север, юг и запад от него някога са се издигали три самостоятелни храма, които са напълно рухнали. Катерейки се по руините от камъни, човек се среща очи в очи с редки форми на изкуството на кхмерите. Един от най-забележителните образци е apsara–kinnari- фигура на полужена-полуптица. Не по-малко впечатляващ е барелефът, който следва веднага след главния вход, изобразяващ коленичил стрелец, убил два жерава с една стрела. Според историческите източници  в Ангкор в този период не е имало стрелци: "войницте са били боси и без дрехи, в дясната си ръка са носели копие, а в лявата-щит. Не са разполагали нито с лъкове, нито със стрели, нито пък с нагръдници или шлемове". Загадката става все по-голяма. Защо са направени тези изображения? Защо храмов комплекс с тези мащаби е бил издигнат точно на това място, далеч от Ангкор (местоположението на поредица столични градове на Кхмерската империя в периода 9-15 век).

Отзад на Banteay Chhmar следва поредица от кули -лица (четирилицеви или трилицеви), които се взират в безкрая от руини и необуздана растителност. С огромните си, усмихнати, каменни лица и сведени надолу очи, кулите-лица са изградени по същия начин като  кулите в Байон в Ангкор Том. Четириликият мотив  произтича от идеала за състрадание и мъдрост, които са въплъщение на Махаяна Будизма, възприет  от крал  Jayavarman VII. За археолозите те са печат от миналото, който, за съжаление, трудно може да бъде разчетен.

Някои учени смятат, че цитаделата Banteay Chhmar е била издигната като мемориал на принц Indravarman, син на Jayavarman VII, и на четирите генерала, загинали във войната срещу нашествениците чами( народ, обитаващ Виетнам, Камбоджа и Тайланд). Битките са почетени чрез баралефи по стените, ограждащи Banteay Chhmar. Стилът на изображенията е сходен на тези в Байон. Други обаче предполагат, че храмовият комплекс е изграден като мемориал на бабата на краля. Крал Jayavarman VII е смятан за последния велик крал от империята на кхмерите. След като успява да отблъсне чамите, той се впуска в строителството на мащабни здания сред които и Байон в Ангкор Том, а така също и в изграждането на  множество пътища, каменни мостове, болници, манастири и места за подслон на поклонниците на територията на цялата страна. Той разширява границите на Камбоджа до Мианмар и брега на Виетнам, до Лаос и полуостров Малака. Обаче, след териториалното разширение и завършването на грандиозните строителни проекти започва и упадъкът на Кхмерската империята.

Най-вероятно и Banteay Chhmar е бил част от строителната треска в периода на величие на империята. За храма се знае много малко, дори и истинското му име не е известно. За едни това е "Тясната крепост", а други го наричат "Цитаделата на котката". Разхождайки се из руините, човек се натъква на множество врати и входове, без да сигурен къде те ще го отведат. На  каменните блокове има барелефи с 20 въоръжени Авалокитешвари с едва доливимо лицево изражение и с по десет ръце на всяка страна на многоглавото тяло с човешки размери. Изображениетп прилича на фотография, направена с 50 кадъра в секунда-идея, за която кхмерите няма как да са имали и бегла представа. По-нататък следва участък от стената с великолепни изображения на въоръжени  Авалокитешвари, а след тях стената липсва. И този храмов комплекс е бил разграбен- първо през 14 век от тайците(етническа група, населяваща днешен Тайланд),а след това през 19 век по времето на френския колониализъм- излследователите, които идват в Камбоджа, отнасят във Франция голяма част от намерените статуи под предтекст, че е по-добре да бъдат съхранявани в музей( днес част от тях са изложени в Музея на азиатското изкуство, по-рано известен като музея Гиме). Варварството в светилищата на кхмерите продължават заради ненаситна жажда на пазара на антики и то най-вече за попълването на частните колекции. Тази участ не отминава и Banteay Chhmar, макар голяма част от каменните скулптори да са върнати по местата си.








Коментари

 


Добави твоето мнение


Други теми за Камбоджа

 

Камбоджа бавно се съвзема след терора на Червените кхмери. Основните проблеми, като противопехотните мини, бедността и разрушената инфраструктура, все още съществуват, но страната постепенно се възстановява и все повече туристи преоткриват нейните туристически атракции. Зашеметяващите храмове на Ангкор безспорно са най-популярната местна забележите...
Прочетен: 2600 Коментари: 0
    Пътуването из Камбоджа ще Ви донесе много вълнение и страхотни изживявания. Страната бързо се изкачва в списъка с най-желаните дестинации в Югоизточна Азия, благодарение на достъпността си. Все повече хора избират Камбоджа, която е врата към екзотичния Изток. Вижте защо:   Спиращи дъха плажове       Една от най-добрите причини да ...
Прочетен: 3073 Коментари: 0
2009-02-04 13:01:04
от: tao
 
1
2
3
4
5
Има два големи антични, храмови комплекса в Югоизточна Азия -един в Баган в Бирма и другият в Ангкор в Камбоджа. Храмовете в Ангкор, построени от цивилизацията на кхмерите , се нареждат сред едни от най-удивителните  световни архитектурни шедьоври. От  Ангкор кхмерските крале някога управлявали обширни земи, простиращи се от Виетнам до Китай и до Б...
Прочетен: 13893 Коментари: 1

реклама



Автор

 


Изпрати съобщение
Направи приятел

tao

Теми (916)

Албуми (8)

Видео (4)

Приятели (35)

Тагове